Krk Events
Loading Events
Josipa Jurja Strossmayera 2, Krk
Josipa Jurja Strossmayera 2, Krk

Izvan okvira: Starohrvatska božanstva, izložba drvenog nakita Franka Tončinića

Datum od: 
02.08.2024. 00:00
Datum do: 
22.08.2024.
Vrijeme: 
Cijeli dan

Grad Krk: 02. – 22. kolovoza 2024.

LINK IN ART 10 | Izvan okvira: Starohrvatska božanstva, izložba drvenog nakita Franka Tončinića

Galerija Decumanus

Radno vrijeme: pon. – sub. 10.00 – 12.00; 19.00 – 22.00

Organizator: Centar za kulturu Grada Krka

Kustosica: Luisa Ritoša

 

Starohrvatska božanstva

Tekst: Luisa Ritoša

 

U današnjem svijetu, gdje modni trendovi brzo dolaze i odlaze, nakit se najčešće doživljava samo kao estetski dodatak. Iako njegova vizualna kvaliteta nije zanemariva, treba osvijestiti da nakit ima puno dublje značenje. Nakit je dio neverbalne komunikacije, ljudske povijesti i razvoja društva, u mnogim kulturama odabir i nošenje određenog nakita imalo je višeslojna značenja i funkcije. Još u prapovijesti, ljudi su koristili prirodne materijale poput kostiju, školjki i kamenja za kreiranje talismana i amuleta koji su koristili za zaštitu i prizivanje sreće, te u obredima i inicijacijama. Nakit je često simbol statusa, ali i izraz osobnog stila, te nosi duhovno i emocionalno značenje.

Odabir materijala iznimno je bitan, ponekad u potpunosti definira izgled i vibraciju djela. Spretan majstor zna kako iz materijala izvući maksimum, kako raditi s njim, a ne protiv njega. Jedan od takvih majstora je i Franko Tončinić koji izrađuje nakit od drva masline. Radovi odaju dojam tajanstva i uvode nas u čarobni svijet u kojem se priroda i čovjek spajaju u savršenoj harmoniji. Oko nam se zaustavlja na finoj izradi, toplim nijansama i mekim šarama godova. Kružni oblici spajaju se srebrnom legurom u titrave nizove koji lagano padaju na prsa. Njegova vještina se sastoji u prilagođavanju tehnike i alata zadanom materijalu, na dubokom razumijevanju materijala i suživljavanju s njim. On dobro poznaje i poštuje karakteristike tog tvrdog i žilavog stabla i obogaćuje njegov potencijal. Baš kao što maslina, da bi dala plodove, zahtijeva posebne uvjete: sunce, kišu i protok vremena, tako i Franko kreira u određenom ritmu, u smiraju dana ili ranojutarnjim satima. Tradicionalnim metodama, bez upotrebe strojeva, on oblikuje dio po dio, reže i spaja ručno. Višestoljetne metode obrade drva zahtijevaju strpljenje, pažnju, strast, a nadasve vrijeme. Današnji svijet tehnologije sputava svojim hitnoćama i užurbanošću, ali Franko nalazi oazu, otkriva drevnu tajnu sporog, kontinuiranog rada i napredovanja. Ulazi u kreativan proces u kojem dokida vrijeme i komunicira s duhovima predaka. Taj duh predaka manifestira se u svim njegovim kreacijama, a posebno u maskama čiji oblici evociraju staroslavenska božanstva i vile. Predivne vile oživotvoruju se pred nama u čude-snim polu zakrivenostima: ponegdje vidimo samo oči ili usta, rame, ogoljeli vrat. Maska skriva samo dio, držeći nas budnim i zainteresiranima, što je jedna od glavnih funkcija maske – mami nas i daje anonimnost u kojoj možemo objektivizirati i/ili transcendirati subjekt koji ga nosi. Erotski aspekt naglašen skrivanjem, odnosno oduzimanjem, istaknut je maštovitom pretvorbom materijala ponegdje izrazito pokrenutih, otvorenih i dinamičnih linija, a drugdje smirenim i repetitivnim zatvorenim sklopovima. Maskirajući donji dio lica dokida modelu moć govora i transmutira ga u mitološki lik, objekt i/ili božanstvo. Maske koje zatvaraju gornji dio lica često su senzualno pokrenute, blago zakrivljenih linija te formama asociraju na bajkovite poveze za oči, naočale i/ili futurističke projekcije. Tončinić prkosi normama, očekivanjima i pravilima što bi to trebao biti nakit i čemu bi trebao služiti i s tim elementima subverzivnosti i otpora približava se vizijama ruskih futurista.* U modnoj reviji vrši se performans koji spaja prošlost i budućnost, erotiku i aseksualnost. Svjedočimo nepoznatoj liturgiji, zatečeni i zbunjeni kontroverznim deklaracijama koje ovaj nakit emanira. U tim pomalo neodadaističkim paralelama dokidanja propisa i smjernica Tončinić aspirira svijet karnevala. Uživa u stvaranju novog kostima, u zbunjivanju i prerušavanju, otkrivanju neobičnih oblika i testiranju granica vlastite kreativnosti. Istražuje maskiranje iz raznih aspekata: likovnog, povijesnog, psihološkog, sociološkog, kulturološkog i drugih. Maskiranje može biti strategija preživljavanja. Svi smo prinuđeni do neke mjere zaštititi se od vanjskih utjecaja stavljanjem maske, ali prikazivanjem lažnog identiteta gubimo mogućnost povezivanja s drugima. Franko Tončinić u svom je stvaralaštvu potpuno iskren, autentičan i nepatvoren, iako kreira maske sam ih ne nosi. Njegov rad probija okvire uobičajenog svjetonazora, inventivan je, višeslojan i sveobuhvatan.

Uz nakit i umjetnički nosive skulpture izrađuje i predivno dizajnirane štapove od maslinova drva koji prizivaju dobra stara vremena i garantiraju kvalitetu. Snaga njegovog rada nije samo u provokativnosti ili u zavodljivosti, već i u poruci koju nosi. Njegovo stvaralaštvo ukazuje na potrebu za istraživanjem, eksperimentiranjem, promišljanjem i inovacijama kao temeljima napretka i stvaranja drukčije stvarnosti. Njegov rad prenosi poruku o strpljenju, tradiciji i važnosti usporavanja, želji za povezivanjem starog i novog svijeta, čovjeka s prirodom i Bogom te međusobnog povezivanja.

Izložba je realizirana uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Krka i Turističke zajednice Grada Krka.

 

Share this event

INFORMACIJE

Datum od: 
02.08.2024. 00:00
Datum do: 
22.08.2024.
Vrijeme: 
Cijeli dan

Organizator

Centar za kulturu Grada Krka
kultura@gradkrk.net
051220041
Print